Gabapentin - biverkningar och reflektion

Kan konstatera att min medicin Gabapentin verkligen har fungerat. Var ju uppe i 900 mg 3 ggr om dagen. Då var värken mycket bättre, men det kom ändå dippar (som jag nog alltid kommer ha om man frågar läkaren). Problemet för mig var bara det att jag tappat stubinen till mitt humör.Jag har säkert tripplat svärorden i mitt talspråk (när jag skriver har jag kunnat hejda mig). Jag skriker, blir arg. Vill slå till folk. Klarar inte av barnens minsta lilla retning utan att i princip skälla ut dem. Blir hårdhänt. Och känner absolut inte igen mig själv.
 
Dessutom känns det som att jag är betydligt med sötsugen. Äter mer o mer onyttigt. Deprimerad (är jag ju till o från annars med. Men maken tycker jag haft betydligt närmre till gråten). Så egentligen kanske det är bättre att lägga till ökad känslokänslighet. Då och då har jag även känt att jag varit i en dimma. Lite luddigt beskrivet kanske, men lite yrsel och förvirring. Positiva bieffekter är att sexlusten nog ökat lite. Samt att mina krampryckningar minskat betydligt. De har dock ökat massa igen sista veckorna, så kankse bara var en tillfällighet.

Nu har vi sänkt till 600 + 900 + 600, på onsdag ska jag sänka även mittendosen till 600. Jag märker redan skillnad. Känner ett större lugn i humöret och tålamodet börjar sakta komma tillbaka. Lite sjukt egentligen vad störd man kan bli av små piller. Problemet är bara att nu är värken betydligt värre igen.

Det är så klart svårt att veta vad som är medicinen och inte. Kan ju vara så att jag skulle känt likadant annars med.
 
Poängen är ändå, att hade jag inte haft familj, så hade jag nog fortsatt med medicinen. För den har ju ändå funkat hyfsat bra. Trots biverkningarna. Många av biverkningarna hade jag inte ens märkt av om jag inte haft familjen. Man blir ju så lätt hemmablind i sitt beteende o ser inte vad man egentligen ställer till med.
 
Men men. Nu kommer jag iallafall fasa bort den tror jag. Det är min plan. Och jag tror läkaren är med mig. För han har tidigare sagt att jag måste känna om värken är hållbar och även humöret på en lägre nivå. Men det är det ju inte så.

Detta är ju mina personliga biverkningar och inget faktablad på nåt sätt .Men ibland är det bra att se att man inte är ensam.
 
På http://www.fass.se kan man läsa om all medicin på marknaden förövrigt. Både infon via bipacksedeln, och den info läkarna har tillgänglig.
 
Nu ska jag hitta på nån lunch.



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

FruJag rapporterar

Bloggar om livet i en familj med två barn, en pappa med adhd och en mamma med daglig värk.
Detta är min ventil i vardagen. Ocensurerat, ärligt och så som det är.

RSS 2.0